سپتیک تانک

سپتیک تانک

سپتیک تانک

سپتیک تانک

انواع سپتیک تانک

سپتیک تانک ها را معمولا از نظر جنس مخازن آن به چهار دسته بتنی، آجری (مصالح بنایی)، پلی اتیلنی و کامپوزیتی تقسیم بندی می نماید. اگرچه فرآیند تصفیه آنها با یکدیگر مشابه است لکن هرکدام دارای مزایا و معایبی از نظر هزینه خرید، سهولت نصب و بهره برداری، سرعت ساخت، دوام، سطح آب بندی و مقاومت استاتیکی بدنه هستند.

 سپتیک تانک بتنی

این سپتیک تانک ها از جنس بتن مسلح و با عیار 400-300 کیلوگرم بر مترمکعب ساخته می شوند. عیار کمتر بتن باعث افزایش نفوذپذیری و امکان خوردگی آرماتورها و عیار بالاتر از این محدوده باعث ایجاد ترک در هنگام سردشدن بتن می شود. در این نوع از سپتیک تانک ها مهمترین مشکل مسئله نفوذپذیری و نشت فاضلاب از بدنه و درزها است. چراکه نفوذ فاضلاب به درون دیواره هم سبب خوردگی سریع آرماتورها و تخریب شدیدتر بتن شده و هم باعث آلودگی خاک و محیط اطراف سپتیک تانک می شود.

با توجه به اینکه pH فاضلاب سپتیک تانک ها تا حدودی اسیدی و pH بتن کاملاً قلیایی است لذا مقدار نفوذپذیری بتن نقش بسیار تعیین کننده ای در کارایی سپتیک تانک و عمر مفید آن دارد. در برخی موارد برای کاهش هرچه بیشتر مقدار نفوذپذیری از پوشش های آب بند کننده با پایه های سیمانی یا قیری استفاده می شود. بدیهی است که استفاده از این پوشش ها هزینه ساخت این نوع از سپتیک تانک ها را تا 30 درصد افزایش می دهد.

در کشور ما سپتیک تانک های پیش ساخته بتنی تا ظرفیت 10 مترمکعب ساخته و اجرا می شود. سپتیک تانک های پیش ساخته دارای حداقل یک قطعه کف، بسته به ظرفیت آنها دارای یک یا چند قطعه بدنه و یک قطعه سقف می باشند که بصورت مجزا به محل نصب حمل شده و سپس در محل بر روی یکدیگر قرار می گیرند. درز بین قطعات نیز معمولاً با ملاتهای آب بند کننده پر می شود.شکل سپتیک تانک های پیش ساخته معمولاً بصورت استوانه عمودی و مقطع آنها دایره و قطر داخلی آنها 2000-1600 میلیمتر و ضخامت بدنه آنها 150-100 میلیمتر می باشد. 

سپتیک تانک آجری (با مصالح بنایی)

این سپتیک تانک ها معمولا با استفاده از آجر فشاری و ملات ماسه سیمان ساخته می شوند. البته در برخی موارد بجای آجر از بلوک های سیمانی یا سنگ استفاده می شود. در هر صورت بزرگترین مشکل و عیب این سپتیک تانک ها نفوذپذیری بالا و نشت بسیار زیاد از دیواره و کف آنها است. به علاوه به سبب عدم مقاومت دیواره آنها در برابر نشست و فشارهای جانبی، پس از مدتی از ساخت، ترک ها و درزهای زیادی در دیواره و کف آنها ایجاد می شود که باعث نشت فاضلاب به بیرون از مخزن و آلوده ساختن خاک اطراف می گردد. حتی زمانی که پوشش سیمانی به ضخامت 2-1 سانتیمتر نیز بر روی بدنه آنها اجرا می شود این معایب و مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند چرا که این پوشش سیمانی نیز به سبب شکنندگی تحت کوچکترین نشست از دیواره جدا می شود.

در برخی موارد برای کم کردن نشت فاضلاب از بدنه از پوشش های قیری بر روی مخزن استفاده می کنند. اگرچه این پوشش ها نشت از منافذ دیواره را کاهش می دهد اما نمی تواند مانع نشت فاضلاب از محل درزها و ترک ها باشد. زیرا این پوشش ها به دیواره چسبیده بوده و همراه با دیواره دچار ترک و درز می گردند.

به علت اینکه این دیواره های آجری یا بلوکی فشارجانبی کمی را می توانند تحمل کنند، لذا حداکثر عمق این مخازن به 4 مترمحدود می شود. البته این در شرایطی است که پشت دیواره با خاک پرشود در غیر اینصورت حداکثر عمق 5/2 متر  خواهد بود.

 سپتیک تانک پلی‌اتیلنی

مزایای پلی اتیلن در سیستم های جمع آوری و تصفیه فاضلاب باعث شده است که روز به روز مصرف انواع لوله و مخازن پلی اتیلنی در  این بخش افزایش یابد. در سالهای اخیر و با ورود تکنولوژی تولید لوله های با قطر تا 3500 میلیمتر به کشور، تولید و استفاده انواع مخازن پلی اتیلنی نیز گسترش یافته است.

مزایای مواد پلی اتیلنی سبب شده که سپتیک تانک ها را نیز از این مواد تولید نمایند. آب بندی کامل، مقاومت بسیاربالا در برابر خوردگی و سرعت بالای ساخت و نصب آنها از جمله مهمترین مزایای سپتیک تانک های پلی اتیلنی است. مواد اولیه این سپتیک تانک ها پلی اتیلن با گرید 80 یا 100 بوده که دانسیته گرید 100 آن 945/0 گرم بر سانتیمتر مکعب است. اصلی ترین مشکل این نوع سپتیک تانک، قیمت بالای آنها در مقابل انواع آجری و بتنی است اما مزایای دیگر آنها سبب شده است که مصرف آنها در حال حاضر رو به رشد باشد.

از نظر مقطع پروفیل بدنه، سپتیک تانک های پلی اتیلنی به دو دسته تک جداره و دوجداره تقسیم بندی می شوند. ضخامت مقطع سپتیک تانک های تک جداره  حداکثر 12 میلیمتر است که به همین علت مقاومت جانبی آنها در برابر فشارهای جانبی بسیار کمتر از نوع دو جداره است. بنابراین سپتیک تانک های تک جداره قابلیت دفن در زمین را بدون داشتن دیوارحائل یا اتاقک ندارند. به علاوه سیستم تولید آنها به گونه ای است که ایجاد دیواره داخلی سپتیک تانک به سختی ممکن خواهد بود که در این صورت سپتیک تانک بخش زیادی از کارایی خود را از دست خواهد داد. از این رو استفاده از این نوع مخازن پلی اتیلنی تک جداره به عنوان سپتیک تانک توصیه نمی شود.

در مقابل سپتیک تانک های پلی اتیلنی دوجداره دارای ضخامت تا 100 میلیمتر می باشند که این ضخامت بالا در کنار هندسه مقطع باعث ایجاد یک مقاومت جانبی بالایی در آنها می شود. بدین ترتیب این سپتیک تانک¬ها حتی بدون هیچ اتاقک یا دیوار حائل یا نگهدارنده می توان در زیر خاک مدفون ساخت.  به علاوه ضخامت بالای جداره آنها این امکان را فراهم می آورد که هرنوع صفحه یا دیواره را بتوان در داخل سپتیک تانک جوش داده و هر نوع اتصال مورد نیاز را تعبیه نمود. 

چربی گیر

حوضچه چربی یا همان چربی گیر , حوضچه روغن گیری فاضلاب که در اصطلاح صنعتی “Grease Trap” یا چربی گیر اطلاق می گردد .

چربی و روغن های محلول و غیر محلول در آب عمدتا باعث سه مشکل اساسی برای رستوران ها و واحد های تولیدی که فاضلاب چرب دارند , میشود . این مشکلات ناشی از عملکرد چسبنده روغن میباشد .

فاضلاب چرب و روغنی باعث مسدود شدن لوله های انتقال فاضلاب , منهولها و گرفتگی اگوی شهری میگردد.

فاضلاب چرب باعث مسدود شدن روزنه های چاههای جذبی میشود این چاهها که عمدتا در مناطق خاکی حفر میگردند به مرور زمان دچار گرفتگی میشوند , دیوراه چاه را ماده ای بسیار چرب پوشانده و دیگر چاه قابلیت جذب آب خود را از دست میدهد در این موقع چاه با هر بار تخلیه خیلی به سرعت از دفعات پیش پر و اشباع میشود و شخص مجبور به تخلیه مجدد چاه در طی دوره های یک یا دو ماهه میشود .

مراحل تصفیه آب در آب های چرب بسیار بالاست و معمولا برای دفع چربی در تصفیه خانه های شهری هزینه های زیادی در نظر گرفته میشود.

چربی گیر فاضلاب آشپزخانه

به این منظور گروهی از شرکت های داخلی اقدام به ساخت دستگاه چربی گیر مشابه با نمونه خارجی آن گردیده اند . چربی گیر با در نظر گرفت نوع فاضلاب و اقلیم دمایی کشور اقدام به ساخت دستگاه چربی گیر در ابعاد و ظرفیت های دلخواه نموده . جنس استفاده شده در چربی گیر های  چربی گیر از جنس فایبر گلاس میباشد . همچنین  چربی گیر از جنس پلی اتیلن نیز برای ساخت چربی گیر استفاده نموده است که در جایگاه و مکانهای خاصی از این جنس استفاده میگردد .

عملکرد حوضچه چربی گیر آشپزخانه یا همان چربی گیر به شرح زیر میباشد .

فاضلاب چرب وارد دستگاه چربی گیر فایبر گلاس می شود . سپس توسط یک کاهنده سرعت , مایع فاضلابی آرام می گردد . با آرام سازی فاضلاب و عبور فاضلاب از مدیا فاضلاب سرد شده و چربی معلق در فاضلاب به سطح چربی گیر آمده و جمع میگردد. آب سرد شده بدون چربی بعد از عبور از طول چربی گیر از خروجی به شبکه فاضلاب هدایت میگردد . چربی های جمع شده که بصورت یک غشای چربی روی سطح چربی گیر دیده می شود توسط خود فرد یا توسط دستگاه جمع آوری شده و به صورت زباله دفنی به خارج از ساختمان منتقل میگردد .

مزایای چربی گیر

چربی گیر فایبرگلاس دارای سبد آشغالگیری و مدیا متراکم پلی اتیلنی میباشد . همچنین در صورت تمایل میتوان چربی گیر را مجهز به تخلیه کننده اتوماتیک چربی کرد .

جنس فایبرگلاس کاملا تقویت شده

دارای دو دریچه بازدید کاملا عایق شده میباشد .

دارای ونت هوا میباشد.

برج خنک کن یا کولینگ تاور

برج خنک کن یا کولینگ تاور در اصل وسایل خنک کردن آب می باشند و وسیله ای می باشد که گرمای تولید شده توسط کندانسور را به محیط آزاد منتقل میکند. آب گرم خروجی از کندانسور به بالای خنک کن پمپ میشود و از آنجا به تشتک برج میریزد . آب گرم شده برای خنک شدن به برج خنک کن بازمیگردد. آب در برج به گردش در می آید و از بالای برج به طرف پایین ریخته میشود . این آب در حین سقوط از درون پوشش های داخلی برج با هوا برخورد کرده و گرمای خود را به هوا می دهد.

نمای داخلی و نمایش جریان در سیستم برج خنک کننده

 برج خنک کن سیستم توزیع و پخش آبگرم دارند که آب را به صورت یکنواخت روی شبکه مشبک نزدیک به هم می پاشد. این شبکه ها آکنه یا پر کننده نامیده میشود. آکنه ها آب سرازیر شده از بالای برج را باهوایی که از میان آن حرکت می کند کاملا مخلوط کرده به طوری که آب به صورت یک قطره از یک آکنه به سطح آکنه دیگر توسط نیروی ثقل خود میریزد . هرچند در این برج ها مقداری انتقال حرارت محسوس از آب به هوا وجود دارد ولی تقریبا اثر خنک کنندگی تماما از تبخیر قسمتی از آب اسپری شونده در برج حاصل میشود. بخار حاصل از فرایند تبخیر در برج توسط جریان هوایی که یک دمنده ایجاد میکند از برج خنک کن خارج می شود. با توجه به این که دماو رطوبت هوای از برج افزایش می یابد بدیهی است که میزان تاثیر برج حنک کن تا حد زیادی به درجه حرارت مرطوب هوای ورودی بستگی دارد و باکاهش آن افزایش می یابد و عوامل دیگری که عملکرد برج های خنک کن را تحت تاثیر قرار می دهند عبارت اند از :

 1. سطح و زمان تماس آب و هوا

 2.  سرعت هوای عبوری از برج

 3. جهت جریان هوا نسبت به سطح تماس آب ( هم سو و غیر هم سو)

 سطح تماس آب با هوا شامل :

 1. سطح آب در تشتک برج

 2. کلیه سطوح خیس شده در برج

 3. سطح کل قطرات آب پاشیده شده در برج می شود.

 از نظر تئوری پایین ترین دمای قابل حصول برای آب در برج خنک کن دمای مرطوب هوای ورودی می باشد که در آن شرایط هوای خروجیاز بخار آب  اشباع خواهد بود ولی اغلب دمای آب خروجی از برج 4 تا 5.5 درجه سانتی گراد بیشتر از دمای مرطوب هوای ورودی می باشد. بنابراین هوای خروجی از برج همواره مقداری از حالت اشباع پایین تر خواهد بود.

 نکته: دمای مطوب هوای ورودی برج هر چه کمتر باشد راندمان برج افزایش می یابد بنابراین در مناطق مرطوب کندانسور آبی مقرون به صرفه نیست و از کندانسور هوایی استفاده میشود.

 نزدیکی approach  :  با اختلاف بین درجه حرارت آب خروجی از برج و  دمای مرطوب هوای وردی به برج خنک کن می باشد. هرقدر نزدیکی را بخواهیم کمتر کنیم ( دمای آب خروجی از برج را به  دمای تر محیط نزدیکتر کنیم ) باید برج خنک کن بزرگتر و یا پر کننده های بیشتری را انتخاب کنیم. در عمل می توان به نزدیکی حدود 5 درجه فارنهایت رسید ولی اکثر اوقات ، نزدیکی را برای موارد متعارف حدود 7 درجه فارنهایت انتخاب می کنند.

 دامنه range  : درجه حرارت آب در عبور از برج یعنی اختلاف بین درجات حرارت ورودی و خروجی آب دامنه برج نامیده می شود.

 محاسبه بار برج : بار یک برج خنک کن را می توان با اندازه گیری دبی آب برج و دمای آب و خروجی برج با استفاده از معادله زیر بدست آورد:

 بار برج kw  = دبی آب kg * 4.19 kj/kg * (دمای آب ورودی c – دمای آب خروجی  c )

 اجزای اصلی برج خنک کن عبارت اند از :

 بدنه و پوسته casing - frame : اغلب برج ها در ساختار خود بدنه ای دارند که آنها را محافظت می کند و موتورها ، فن ها و دیگر اجزا را پوشش می دهد.

 واسطه های انتقال حرارت Fill: درون هر کولینگ تاور واسطه انتقال حرارت وجود دارد که لاپرکن با آکنه نامیده میشود. مظیفه این قطعات فقط این است که قطرات آب را به ذرات ریز تر تبدیل کنند و سطح انتقال حرارت را افزایش دهند تا انتقال حرارت بین آب و هوای ورودی به سادگی انجام شود. بیشتر از چوب یا پلاستیک ساخته شده اند . آکنه ها باید طوری انتخاب شوند تا هم سطح تماس و هوا برای نسبت های بالای انتقال حرارت و انتقال جرم مناسب باشند و هم مقاومت کمتری در مقابل جریان هوا داشته باشند. آکنه ها باید محکم ، سبک و در برابر خوردگی و خراب شدن مقوام باشند. دو نوع آکنه که در برج خنک کن استفاده می شود عبارت اند از :

پر کننده ترشحی splash packing : در این نوع آکنه ها آب بر اثر برخورد با تیغه ها و پخش به صورت قطره قطره در آمده که در نتیجه ایجاد سطح وسیعی می نماید . از آنجایی که قطرات آب همواره پیوسته بوده و وزن سنگین دارند اینو نوع دسته بندی ممکن است در اثر جریان دائمی از هم گسیخته گردد.

پرکننده فیلمی  Film Packing : در این نوع آکنه ها سطح وسیع از آب در برج خنک کن اثر جریان آن در روی تیغه ها بوجود می آید و به طرق گوناگونی می توان چنین سطح وسیعی ایجاد کرد.

حوضچه آب خنک cold water basin : حوضچه آب خنک در پایین برج قرار دارد . آب خنکی که از پخش کننده ها فرود می آید را جمع آوری میکند . حوضچه اغلت یک چاهک برای تخلیه آب خنک دارد . در بیشتر برج ها حوضچه آب خنک در زیر تمام سینی ها قرار دارد.

 قطره برگردانها یا حذف کننده ها drift eliminator : آنها قطرات آب موجود در بخار را به تله می اندازند تا وراد اتمسفر نشوند . به این وسیله از خارج شدن قطرات آب به وسیله کشش هوا از برج جلوگیری می کند. تیغه ها معوملا طوری نصب می شوند که با سطح افق زاویه ای در حدود 45 درجه بسازد. جنس این طیغه ها از چوب ، فلز یا پلاستیک ممکن است ساخته شده باشد.

قطره گیر

ورودی هوا air inlet : دریچه ای برای ورود هوا به کولینگ تاور وجود دارد. ورودی هوا ممکن است در طرح های متقاطع در اطراف بالا قرار داشته باشد یا مثل طرح های متقابل در کف یا قسمت پایین برج قرار گیرد.

کرکره ها louvers` : معمولا برج های با جریان متقاطع دارای کرکره های ورودی هستند که وظیفه آنهاست که جریان هوا را به طور یکنواخت روی سینی ها پخش کند و آب را نگه دارند. بعضی طرح های با جریان متقابل کرکره لازم ندارند.

نازل ها nozzles: آب را به صورت اسپری روی سینی برج خنک کن می پاشد . توزیع یکنواخت آب روی سینی ها باعث می شود سطوح سینی ها به خوبی خیس شوند. نازل ها می توانند ثابت باشند و طرح های اسپری مربعی یا گرد داشته باشند یا قسمتی از یک جز دوار باشند که در برج های متقاطع دیده می شود.

فن ها  fans : روی بدنه برج سوار می شود و آبی را که از بالای برج توسط نازل ها روی صفحه پایینی پاشیده می شود خنک می کند. فن جریان محوری سانتریفیوژی در برج خنک کن استفاده می شود. معمولا در برج های با جریان هوای دمیده شده از فن محوری و در برج های با جریان هوای مکیده شده از هر دو نوع فن های محوری و سانتریفیوژی استفاده میشود.

فلز مربوط به پوشش موتور باید به پوشش موتور باید به منظور یافتن علامت خوردگی بررسی شود و پیچ هایی که موتور را به اسکلت اصلی متصل می کنند باید از نظر محکم بودن و سفتی مورد بررسی قرار گیرند. هنگام کار کردن فن به صدای آن با دقت گوش کنید تا صدای یاتاقان های فرسوده و برخورد پره های فن به پوشش محافظ را بشنوید.

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی چیست

یکی از اصلی ترین فرآیند های پکیج تصفیه فاضلاب بیولوژیکی هوازی، فرایند لجن فعال می باشد که در حال حاضر به عنوان متداولترین فرایند برای تصفیه بیولوژیکی فاضلابهای شهری و صنعتی استفاده می شود. در انواع مختلف روش های لجن فعال با هوادهی مناسب فاضلاب ورودی و ایجاد زمان ماند کافی جهت تماس میکروارگانیسم با فاضلاب ورودی، تصفیه فاضلاب خام صورت می گیرد. چون مواد آلی فاضلابها منبع غذائی میکرو ارگانیسم‌ها هستند، تماس فاضلاب با تعداد بسیار زیادی میکروارگانیسم اساس جریانهای تصفیه بیولوژیکی است تا آلوده‌کننده‌ها در زمان کوتاهی از آب حذف شوند. شرایط محیطی مانند وجود اکسیژن، مواد غذائی معدنی، pH و حرارت باید در حدی نگه داشته شوند تا رشد میکروب‌ها بخوبی انجام گیرد. بعد از جدا شدن آلوده‌کننده‌های آلی، میکروب ها به شکل لجن از فاضلاب جدا شده و به حوضچه تصفیه بازگردانده می‌شوند و آب تصفیه شده تخلیه می‌گردد. فرایند لجن فعال شامل روش های مختلف می باشد که از بین این روش ها، روش هوادهی گستره (Extended Aeration Activated Sludge) و روش لجن فعال با بستر متحرک (MBBR) از کارامد ترین و پرکاربردترین روش های تصفیه فاضلاب های بهداشتی می باشد. هوادهی در سیستم های مذکور به روش عمقی و از طریق پخش کننده های مخصوص (دیفیوزرها) که در کف وجود دارد انجام می گیرد و بنابراین در مقایسه با سیستم های هوادهی سطحی با مشکلات راهبری و نگهداری کمتری مواجه می باشد. در این سیستم ها از هیچ گونه تجهیزات پیچیده مکانیکی و الکترونیکی استفاده نمی شود، بنابراین هزینه نگهداری و راهبری آن بسیار ناچیز می باشد.

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی ساخت شرکت نهراب زیست به سه شکل فلزی، پلی اتیلنی و کامپوزیتی و در ظرفیت های مختلف جهت تصفیه فاضلاب بهداشتی جوامع کوچک و متوسط قابل اجرا می باشد. این پکیج ها با راندمان تصفیه بسیار بالا، به صورت صد در صد استانداردهای تخلیه زیست محیطی را برآورده می نمایند.

کاربردهای پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

تصفیه فاضلاب بهداشتی کارخانجات، کارگاه ها، مجتمع‌ها و ویلاهای مسکونی، ساختمان های اداری، هتل‌ها و مراکز اقامتی، رستوران‌ها،پادگان ها، کمپ‌های کارگری، مجتمع‌های تفریحی و...

تصفیه فاضلاب های صنعتی قابل تجزیه بیولوژیکی

ویژگی های پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

راندمان بسیار بالا در تصفیه فاضلاب و رسیدن به استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست در پساب خروجی از پکیج

سرعت بالا در ساخت، نصب و راه اندازی پکیج

قابلیت اجرا به صورت دفنی و غیر دفنی

عدم تولید بو و هر گونه آلودگی زیست محیطی

امکان سازگاری با شرایط آب و هوایی نقاط مختلف کشور

اشغال فضای بسیار کم و قابلیت تغییر اندازه ابعاد براساس شرایط محل نصب

عدم نیاز به اپراتور متخصص و تمام وقت

برخورداری از کلیه واحدها و تجهیزات مورد نیاز جهت تصفیه کامل پساب

شوک پذیری بیشتر نسبت به بار آلی و هیدرولیکی ورودی در مقایسه با سایر روش ها

سهولت در بهره برداری و نگهداری و قابلیت ارتقاء ظرفیت تصفیه فاضلاب تا دو برابر

قیمت پایین و اقتصادی به ویژه در ظرفیت های کمتر از 500 مترمکعب در شبانه روز

کلر زن

کلر زن دارای کاربردی گسترده در صنعت تصفیه آب و فاضلاب است و درحال حاضر از بین مواد گندزدا استفاده از کلر برای گندزدایی بدلیل ارزان بودن و قدرت میکروب کشی و اثر ابقایی نسبتاً خوب آن ، متداول ترین روش در دنیا و از جمله کشور ما می باشد کلر را می توان بصورت گاز کلر و کلر مایع استفاده کرد. کلر، گاز خطرناک بوده و کار با آن نیاز به احتیاط های لازم دارد و از آنجایی که کلرگازی سمی ، محرک و میزان حد مجاز آستانه آن در هوای استنشاقی معادل 3 میلی گرم درمترمکعب مطابق با استانداردهای (TLV)خفه کننده برای انسان است و تنفس گاز کلر به مقدار زیاد باعث مسمومیت بسیار شدید و گاهی مرگ می شود لذا استفاده از کلر زن گازی باید با توجه به رعایت ضوابط ایمنی خاصی صورت گیرد تا از بروز احتمالی حوادث و خطرات جانبی و مالی ناشی از نشت گاز درمحیط کارو محیط زیست جلوگیری شود لذا استفاده از سیستم کلر زن مایع با توجه به مزایای آن بیشتر توصیه شده است.

کاربردهای سیستم کلر زنی

گندزدایی آب و فاضلاب

کنترل مزه ، بو و حذف رنگ

اکسیداسیون آمونیاک، آهن، منگنز و سولفید و نیز حذف BOD موجود در آب و فاضلاب

مزایای سیستم کلر زن نسبت به سایر سیستم های گندزدایی:

ارزانی قیمت

مؤثر و قابل دسترس در مقادیر زیاد

مشخصات سیستم کلر زن اتوماتیک و نیمه اتوماتیک شرکت کمپ

دوزینگ پمپ (پمپ تزریق) از معتبر ترین مارک های اروپای غربی

الکتروموتور و میکسر از معتبر ترین مارک های اروپای غربی

مجهز به رله آلارم و رله شیر سلونوئیدی جهت تنظیم میزان تزریق کلر         

مجهز به سنسور اندازه گیری Online کلر آزاد باقیمانده در آب

مجهز به کیت ورودی پالس جهت دریافت فرمان از سنسور اندازه گیر کلر

مخزن پلی اتیلن با درب سیل پیچی مخصوص ریختن مواد شیمیایی

دارای شیر مکش داخل مخزن و شیر تزریق روی خط

مجهز به شیلنگ های مکش و تزریق از جنس PVC و PE

مجهز به plate مناسب جهت نصب پمپ های تزریق میکسر (الکتروموتور فلانچی) ، فیتینگ تخلیه مخزن در محل مناسب ، سوپاپ مکش و خط کش جهت تعیین موقعیت سیال

مجهز به سطح سنج جهت جلوگیری از آسیب الکترو موتور

همراه با شاسی مربوطه